14.12.2020

Better Internet for Kids

11 lutego 2020 r. – podczas Dnia Bezpiecznego Internetu (Safer Internet Day 2020) – odbyło się spotkanie młodych przedstawicieli projektu Better Internet for Kids z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Młodzi zwrócili wtedy uwagę na konieczność dostosowania istniejących i powstających narzędzi, programów, aplikacji, jak i rozwiązań cyfrowych do ich potrzeb i oczekiwań. 

Tak narodził się pomysł, aby to właśnie młodzieży oddać głos i posłuchać ich opinii w sprawach, które od lat poruszane są podczas inicjatyw związanych z Dniem Bezpiecznego Internetu i dotyczą ochrony dzieci przed niebezpieczeństwami w sieci.

Samsung jako członek Better Internet for Kids Youth Pledge (BIFK) przyłączył się do tego działania i wspólnie ze Szkołą Podstawową nr 234 im. Juliana Tuwima w Warszawie, w której zlokalizowana jest pracownia Samsung Edu Lab, podjął wyzwanie zorganizowania warsztatów dla młodzieży, podczas których głos oddany został właśnie młodym i to oni dyskutowali i wypracowywali rozwiązania w dziedzinie rozwiązań cyfrowych na miarę swoich potrzeb. 

Warsztaty z młodzieżą

Uczniowie  klasy 7. i 8. – nastoletni młodzi ludzie – ze Szkoły Podstawowej nr 234 im. J. Tuwima w Warszawie wzięli udział w dwuetapowych warsztatach. Zastanawiali się podczas nich nad swoją obecnością i działalnością w sieci, a następnie tworzyli  rekomendacje dla swoich rówieśników i dla dorosłych – rodziców i nauczycieli – dotyczące obecności młodych w Internecie.
W Polsce warsztaty zostały zrealizowane we wrześniu i w październiku 2020 r. w ramach programu Samsung CyfrOFFy kONtakt. Pierwszą część udało zrealizować się stacjonarnie, drugą – z racji obostrzeń pandemicznych – w całości online.

Film podsumowujący warsztaty:

 

Efekty warsztatów

Uczestnicy warsztatów pracowali metodą projektową Design Thinking. Wyzwanie, nad którym zastanawiali się młodzi, to „Podnoszenie świadomości w zakresie cyfrowego dobrostanu.” Cyfrowy dobrostan, czyli świadome korzystanie z sieci, umiejętność zachowania balansu życiowego podczas korzystania z technologii i kształtowanie dobrych nawyków cyfrowych to wyzwania, które szczególnie w czasach pandemii Covid-19 nabrało szczególnego znaczenia. Dlatego to właśnie te tematy postawiliśmy w centrum uwagi uczestników warsztatów.

Merytorycznego wsparcia udzielili nastolatkom zaproszeni eksperci: Marta Florkiewicz-Borkowska i Kamil Śliwowski. Praca w grupach, kreatywne podejście i wyobraźnia młodych przyniosły wiele zaskakujących pomysłów.


Jakie rozwiązania zaproponowali młodzi ludzie w odpowiedzi na tak postawione im wyzwanie?

  1. Block this country – to aplikacja stworzona przez grupę dziewczyn, które podczas analizy potrzeb i decydując, jakim problemem chcą się zająć, uznały, że dla nich problemem w korzystaniu z internetu jest fakt, że często są zaczepiane przez obce osoby z innych krajów. Powstał więc pomysł na aplikację, której zadaniem byłoby blokowanie na czatach, komunikatorach, w mediach społecznościowych osób z zagranicy. Aplikacja oczywiście pozwala ręcznie odblokować osoby spoza naszego kraju, jeśli wiemy, że je znamy i chcemy mieć z nimi kontakt.
  2. True Scan – to też aplikacja zaproponowana przez dziewczyny. Jej funkcjonalność polegać miałaby na skanowaniu twarzy osób, które z nami wchodzą w kontakt. Cel: zapobieganie podszywaniu się osób dorosłych pod nastolatków i udawanie rówieśników.
  3. Drogi pomysł, to aplikacja wykorzystująca znany mechanizm kontroli rodzicielskiej. Twórcy uznali, że sami nie zawsze są w stanie ograniczyć swoje korzystanie z internetu, czas spędzany w sieci, więc chcieliby mieć aplikację, w której rodzice/dorośli byliby w stanie ustawić im limity.
  4. Aplikacja typu budzik, która pozwala ustawić miernik czasu, gdy spędzamy czas w sieci. Taki przypominacz, ile nam jeszcze zostało do końca. Aplikacja przy okazji zawierałaby pozytywne komunikaty w duchu wellbeing typu: rozprostuj kości, złap oddech, zrób sobie herbatę.
  5. Bot, który miałby wykrywać i blokować „złe” słowa – reagować na hejt. Bot miałby działać na stronach, które przeglądamy, w komunikatorach, a także w grach online.
  6. Podobnie ma działać aplikacja, którą stworzyła kolejna grupa dziewczyn – NO HATE. Aplikacja ta ma wykrywać i blokować hejt w sieci, ale także zgłaszać takie naruszenia dalej odpowiednim osobom i instytucjom.
  7. Pojawił się także pomysł nakładki na strony internetowe, która by wypuszczała komunikaty ostrzegawcze w stylu: „czy na pewno znasz tę osobę?”, „nie podawaj swoich danych” albo „prośby o pieniądze są często fałszywe”.  

Rekomendacje z warsztatów

Druga edycja warsztatów miała już formę online i pozwoliła na głęboką analizę tematów, rozpoczętych podczas pierwszej sesji. Podczas spotkania szczególnie omawiane były te kwestie, które młodzi podnosili najczęściej: kontrolowanie czasu spędzanego w Internecie czy powszechny hejt w sieci. Na zakończenie dyskusji uczniowie stworzyli wspólny przekaz dla dorosłych w postaci poradnika. W kilkunastu punktach młodzi ludzie starali się przedstawić swoje potrzeby związane z korzystaniem z sieci. Poruszyli kwestie dotyczące zachowania prywatności, zaufania czy dialogu. Wśród nich znalazły się następujące postulaty:

  • Rodzice, zapytajcie nas, co robimy w sieci. Rozmawiajmy o tym. Nie myślcie, że my tylko gramy na telefonach i tracimy w ten sposób czas.
  • W sieci można robić wiele wartościowych i kreatywnych rzeczy. Wiele się uczymy spędzając czas w Internecie. Na przykład ćwiczymy język angielski, tworzymy memy (tak, memy mogą być zabawne, inteligentne i kreatywne).
  • Porozmawiajmy o różnych systemach do kontroli rodzicielskiej. Chcielibyśmy, żebyście traktowali nas poważnie. Nie jesteśmy już przecież małymi dziećmi.

Efekty obu edycji warsztatów zostały zaprezentowane przez Samsung jako działanie na rzecz Better Internet for Kids (BIFK) Youth Pledge podczas konferencji online Safer Internet Forum 2020 organizowanej z inicjatywy Komisji Europejskiej. Celem BIK jest uczynienie Internetu lepszym i bezpieczniejszym miejscem dla dzieci i młodzieży. W ujęciu praktycznym oznacza to dialog międzypokoleniowy, wymianę wiedzy, doświadczeń i praktyk między różnymi podmiotami – ekspertami, rodzicami, opiekunami i nastolatkami.

Galeria z warsztatów

Wakacje w podróży, czyli samochodowe gry i zabawy

Propozycje do wykorzystania nie tylko w wakacje.

ZOBACZ WIĘCEJ

Koniec roku szkolnego, czas wakacji!

Koniec roku szkolnego, czyli 7 dobrych rzeczy, które pakujemy do wakacyjnej walizki

ZOBACZ WIĘCEJ

Wakacje w domu

Jakie macie plany na wakacje? Nie martwcie się, jeśli niczego nie zaplanowaliśmy.

ZOBACZ WIĘCEJ
POWRÓT DO AKTUALNOŚCI