Kodowanie online i offline
W październiku obchodzimy wydarzenie Code Week, w grudniu Hour of Code, to znaczy, że uczyć kodowania możemy się przez cały rok.
W październiku podczas webinaru CyfrOFFego kONtaktu proponowaliśmy różne aktywności do wykorzystania z najmłodszymi dziećmi. Zebraliśmy je – wraz z dodatkowymi propozycjami – w jeden scenariusz, który świetnie sprawdzi się także podczas grudniowej Godziny Kodowania.
Webinar do obejrzenia na profilu CyfrOFFego kONtaktu na Facebooku: https://www.facebook.com/Cyfroffykontakt/videos/683790979550727
Code Week I Hour od Code
Code Week (Europejski Tydzień Kodowania) to europejska oddolna inicjatywa promująca programowanie i kompetencje cyfrowe. Umiejętności te warto wspierać, ponieważ pomagają zrozumieć nieustannie zmieniający się wokół nas świat. To czas wspólnego świętowania i dzielenia się pomysłami na ciekawe zajęcia z obszaru kodowania i programowania.
Hour of Code (Godzina Kodowania) to światowa akcja, która zachęca do programowania od najmłodszych lat, a stworzona wokół niej specjalna, bezpłatna platforma edukacyjna – https://code.org – jest przestrzenią, gdzie gromadzą się adepci kodowania z całego świata.
W CyfrOFFym kONtakcie dbamy o balans pomiędzy aktywnościami online i offline. W przypadku nauki kodowania nie mogło być inaczej. Oto jakie aktywności możesz zaproponować swoim uczniom/uczennicom nie tylko w ramach Code Week czy Godziny Kodowania, ale przez cały rok.
Labirynt na kartce
Nic tak nie cieszy, jak karta pracy zrobiona przez siebie samego/samą. A jeśli tą kartą jest labirynt, to dobra zabawa murowana.
Dla kogo?
- dzieci przedszkolne
- dzieci z kl. 1-2 szkoły podstawowej
Czego potrzebujemy?
- kartka z wydrukowaną kratownicą o wielkości np. 8×8 pól
- nożyczki
- stare czasopisma
- klej
- kredki/flamastry
Jak to zrobić?
- Zaznacz razem z dziećmi pole, które będzie startem (wspólne dla wszystkich uczestników/uczestniczek).
- Poproś, aby na tym polu dzieci narysowały obiekt, który będzie poruszał się po labiryncie (np. kulka, postać, zwierzę).
- Wspólnie oznaczcie pole, które będzie metą.
- Teraz poproś dzieci, aby za pomocą kredek narysowały labirynt łączący start i metę. Może on wyglądać tak:
- Zachęć dzieci do wycięcia z czasopism kilku obrazków (będą to skarby) i przyklejenia ich w wybranych polach Tu, w zależności od potrzeb dydaktycznych, możesz przedstawić warunek, że skarby muszą być związane z jesienią, powinny być czerwone lub muszą być przedmiotami itd.
- Dodatkowo możesz poprosić dzieci o doklejenie elementów „ozdobnych”, które zostaną umieszczone obok labiryntu.
- Jeśli labirynt jest gotowy, przystąpmy do przeprowadzenia naszej postaci od startu do mety. Drogę zaznaczymy za pomocą strzałek w taki sposób:
- Teraz poproś dzieci o przepisanie kodu na dole kratownicy. Pamiętaj, że zapis zaczynamy startem, a kończymy metą.
- Zaproponuj uczniom/uczennicom, aby pod kodem narysowały, jakie skarby udało im się kolejno zebrać.
To ćwiczenie doskonali umiejętność układania obiektów w kolejności ich występowania, wspiera szukanie rytmóworaz powtarzających się sekwencji.
Labirynt z klocków
Dla kogo?
- dzieci przedszkolne
- dzieci z kl.1-2
Czego potrzebujemy?
- karta pracy formatu co najmniej A4
- karteczki typu post-it z komendami Odnowienie wniosków o patronaty dla programu + nowe propozycje: do przodu, obrót w prawo, obrót w lewo, start, meta
- klocki
- „ludzik” – niewielka zabawka, którą będziemy poruszać po labiryncie,
Przykład karty pracy:
Jak to zrobić?
- Rozdaj kartę pracy dzieciom. Poproś, aby zabudowały klockami szare pola, dobudowały ściany, zostawiając jednie drogę złożoną z białych klocków.
- Teraz poproś, aby dzieci wzięły post-ity z komendami oraz „ludzika”. Zadaniem uczniów/uczennic jest przeprowadzenie zabawki przez labirynt z jednoczesnym utworzeniem kodu przejścia, zgodnie z kolejnością: zapis, ruch, zapis, ruch itd.
Modyfikacja:
- W labiryncie może wydarzyć się jakaś historia. Zaproś dziecko do tworzenia opowieści labiryntowych. Kto mógłby się pojawić w labiryncie? Co mogło się wydarzyć? Jak zachowała się postać, którą sterujemy? Kto jej pomógł?
Cody Roby
Dla kogo?
- dzieci z kl.1-4 gra w wersji podstawowej
- dzieci i młodzież z kl.1-8 – w wersji z modyfikacjami
Jak to zrobić?
- Pobierz i wydrukuj grę w wersji stolikowej tutaj: http://www.codeweek.it/codyroby/ lub tutaj: https://www.gov.pl/web/koduj/cody-roby—kodowanie-w-formie-karcianej. W skład pakietu wchodzą plansza, pionki, karty ruchu oraz przeszkody. Zasady gry są dość proste i znajdziesz je w dołączonej instrukcji.
Jeśli chcesz wykorzystać wersję gry na podłodze, planszę możesz stworzyć za pomocą papierowej taśmy klejącej, która utworzy kratownicę. Uczniowie/uczennice będą pełnić funkcję robotów poruszających się po niej.
Jeśli jesteś zainteresowany/zainteresowana modyfikacjami podstawowej wersji gry, tutaj znajdziesz inspiracje: https://codeweek.eu/training/coding-without-computers.
Układ szesnastkowy i obrazki
Znamy graficzne dyktanda, obrazki tworzone według kodu: „puste, pełne”. To jest kolejna propozycja na tworzenie obrazków, tym razem oparta o układ szesnastkowy.
Dla kogo?
- dzieci kl.1-5 – wersji podstawowej
- dzieci i młodzież kl.1-8- w wersji z modyfikacjami
Jak to zrobić?
- Obejrzyj film, w którym twórca gry planszowej do nauki kodowania – Cody Roby, Alessandro Bogliolo, tłumaczy, jak od układu czterech kwadratów z przypisaną im wagą przejść do układu szesnastkowego i kodować obrazki.
https://www.youtube.com/watch?v=93vxOad9OxI&t=6s
- Zakodowany taniec
Dla kogo?
- Dzieci w wieku przedszkolnym
- Uczniowie i uczennice szkoły podstawowej
- Dorośli/ cała społeczność szkolna
Jak to zrobić?
Wersja przedszkolna i wczesnoszkolna
- Zapoznaj się ze scenariuszem “Impreza taneczna unplugged” dostępnym tutaj: https://curriculum.code.org/hoc/unplugged/4/#dance-party-unplugged1 . W załącznikach do scenariusza są zamieszczone slajdy prezentujące ruch tancerza oraz przypisaną mu figurę geometryczną. Za pomocą tych symboli ułóż wspólnie z dziećmi kod do tańca. Potem dołączcie muzykę stworzoną przez siebie lub odtwórzcie nagranie, które wszyscy znają i lubią.
Klonowanie duszka w Scratchu
Dla kogo?
- Dzieci z klas 1-3
- Młodzież z kl.4-8
Jak to zrobić?
- Poproś uczniów/uczennice o wybranie z biblioteki dowolnego duszka.
- Przedstaw im projekt bazowy:
- Poproś o zmianę dwóch danych: liczby kroków oraz stopnia obrotu. Jaki powstał efekt?
- Zaproś uczniów/uczennice do eksperymentowania ze skryptem. Mogą dodać jeszcze jednego duszka w innym kolorze i skopiować do niego skrypt bazowy.
- Zachęć, aby ostateczne efekty swojej pracy nagrali telefonem, a następnie stworzyli z nagrania gif lub dowolną animację.
Cyberbezpieczeństwo nasze i najmłodszych dzieci
Cyberbezpieczeństwo dzieci i nas dorosłych na co dzień. Jak zadbać o najmłodszych i o nas samych?
ZOBACZ WIĘCEJKodowanie online i offline
Kodowania można uczyć się przez cały rok! Każdy miesiąc to dobra okazja na rozpoczęcie nauki.
ZOBACZ WIĘCEJWebinary CyfrOFFego kONtaktu w październiku 2022 r.
W nowym roku szkolnym wracamy z kolejną porcją inspiracji i zapraszamy po nie na nasze webinary. Pierwsze dwa odbędą się już w październiku.
ZOBACZ WIĘCEJ