30.11.2022

Kodowanie online i offline

W październiku obchodzimy wydarzenie Code Week, w grudniu Hour of Code, to znaczy, że uczyć kodowania możemy się przez cały rok.

W październiku podczas webinaru CyfrOFFego kONtaktu proponowaliśmy różne aktywności do wykorzystania z najmłodszymi dziećmi. Zebraliśmy je – wraz z dodatkowymi propozycjami – w jeden scenariusz, który świetnie sprawdzi się także podczas grudniowej Godziny Kodowania.

Webinar do obejrzenia na profilu CyfrOFFego kONtaktu na Facebooku: https://www.facebook.com/Cyfroffykontakt/videos/683790979550727

Code Week I Hour od Code

Code Week (Europejski Tydzień Kodowania) to europejska oddolna inicjatywa promująca programowanie i kompetencje cyfrowe. Umiejętności te warto wspierać, ponieważ pomagają zrozumieć nieustannie zmieniający się wokół nas świat. To czas wspólnego świętowania i dzielenia się pomysłami na ciekawe zajęcia z obszaru kodowania i programowania.

Hour of Code (Godzina Kodowania) to światowa akcja, która zachęca do programowania od najmłodszych lat, a stworzona wokół niej specjalna, bezpłatna platforma edukacyjna – https://code.org – jest przestrzenią, gdzie gromadzą się adepci kodowania z całego świata.

W CyfrOFFym kONtakcie dbamy o balans pomiędzy aktywnościami online i offline. W przypadku nauki kodowania nie mogło być inaczej.  Oto jakie aktywności możesz zaproponować swoim uczniom/uczennicom nie tylko w ramach Code Week czy Godziny Kodowania, ale przez cały rok.

Labirynt na kartce

Nic tak nie cieszy, jak karta pracy zrobiona przez siebie samego/samą. A jeśli tą kartą jest labirynt, to dobra zabawa murowana.

Dla kogo?

  • dzieci przedszkolne
  • dzieci z kl. 1-2 szkoły podstawowej

Czego potrzebujemy?

  • kartka z wydrukowaną kratownicą o wielkości np. 8×8 pól
  • nożyczki
  • stare czasopisma
  • klej
  • kredki/flamastry

Jak to zrobić?

  • Zaznacz razem z dziećmi pole, które będzie startem (wspólne dla wszystkich uczestników/uczestniczek).
  • Poproś, aby na tym polu dzieci narysowały obiekt, który będzie poruszał się po labiryncie (np. kulka, postać, zwierzę).
  • Wspólnie oznaczcie pole, które będzie metą.
  • Teraz poproś dzieci, aby za pomocą kredek narysowały labirynt łączący start i metę. Może on wyglądać tak:

  • Zachęć dzieci do wycięcia z czasopism kilku obrazków (będą to skarby) i przyklejenia ich w wybranych polach Tu, w zależności od potrzeb dydaktycznych, możesz przedstawić warunek, że skarby muszą być związane z jesienią, powinny być czerwone lub muszą być przedmiotami itd.
  • Dodatkowo możesz poprosić dzieci o doklejenie elementów „ozdobnych”, które zostaną umieszczone obok labiryntu.
  • Jeśli labirynt jest gotowy, przystąpmy do przeprowadzenia naszej postaci od startu do mety. Drogę zaznaczymy za pomocą strzałek w taki sposób:

  • Teraz poproś dzieci o przepisanie kodu na dole kratownicy. Pamiętaj, że zapis zaczynamy startem, a kończymy metą.
  • Zaproponuj uczniom/uczennicom, aby pod kodem narysowały, jakie skarby udało im się kolejno zebrać.

To ćwiczenie doskonali umiejętność układania obiektów w kolejności ich występowania, wspiera szukanie rytmóworaz powtarzających się sekwencji.

Labirynt z klocków

Dla kogo?

  • dzieci przedszkolne
  • dzieci z kl.1-2

Czego potrzebujemy?

  • karta pracy formatu co najmniej A4
  • karteczki typu post-it z komendami Odnowienie wniosków o patronaty dla programu + nowe propozycje: do przodu, obrót w prawo, obrót w lewo, start, meta
  • klocki
  • „ludzik” – niewielka zabawka, którą będziemy poruszać po labiryncie,

Przykład karty pracy:

Jak to zrobić?

  • Rozdaj kartę pracy dzieciom. Poproś, aby zabudowały klockami szare pola, dobudowały ściany, zostawiając jednie drogę złożoną z białych klocków.
  • Teraz poproś, aby dzieci wzięły post-ity z komendami oraz „ludzika”. Zadaniem uczniów/uczennic jest przeprowadzenie zabawki przez labirynt z jednoczesnym utworzeniem kodu przejścia, zgodnie z kolejnością: zapis, ruch, zapis, ruch itd.

Modyfikacja:

  • W labiryncie może wydarzyć się jakaś historia. Zaproś dziecko do tworzenia opowieści labiryntowych. Kto mógłby się pojawić w labiryncie? Co mogło się wydarzyć? Jak zachowała się postać, którą sterujemy? Kto jej pomógł?

Cody Roby

Dla kogo?

  • dzieci z kl.1-4 gra w wersji podstawowej
  • dzieci i młodzież z kl.1-8 – w wersji z modyfikacjami

Jak to zrobić?

Jeśli chcesz wykorzystać wersję gry na podłodze, planszę możesz stworzyć za pomocą papierowej taśmy klejącej, która utworzy kratownicę. Uczniowie/uczennice będą pełnić funkcję robotów poruszających się po niej.

Jeśli jesteś zainteresowany/zainteresowana modyfikacjami podstawowej wersji gry, tutaj znajdziesz inspiracje: https://codeweek.eu/training/coding-without-computers.

Układ szesnastkowy i obrazki

Znamy graficzne dyktanda, obrazki tworzone według kodu: „puste, pełne”. To jest kolejna propozycja na tworzenie obrazków, tym razem oparta o układ szesnastkowy.

Dla kogo?

  • dzieci kl.1-5 – wersji podstawowej
  • dzieci i młodzież kl.1-8- w wersji z modyfikacjami

Jak to zrobić?

  • Obejrzyj film, w którym twórca gry planszowej do nauki kodowania – Cody Roby, Alessandro Bogliolo, tłumaczy, jak od układu czterech kwadratów z przypisaną im wagą przejść do układu szesnastkowego i kodować obrazki.

https://www.youtube.com/watch?v=93vxOad9OxI&t=6s

  1. Zakodowany taniec

Dla kogo?

  • Dzieci w wieku przedszkolnym
  • Uczniowie i uczennice szkoły podstawowej
  • Dorośli/ cała społeczność szkolna

Jak to zrobić?

Wersja przedszkolna i wczesnoszkolna

  • Zapoznaj się ze scenariuszem “Impreza taneczna unplugged” dostępnym tutaj: https://curriculum.code.org/hoc/unplugged/4/#dance-party-unplugged1 . W załącznikach do scenariusza są zamieszczone slajdy prezentujące ruch tancerza oraz przypisaną mu figurę geometryczną. Za pomocą tych symboli ułóż wspólnie z dziećmi kod do tańca. Potem dołączcie muzykę stworzoną przez siebie lub odtwórzcie nagranie, które wszyscy znają i lubią.

Klonowanie duszka w Scratchu

Dla kogo?

  • Dzieci z klas 1-3
  • Młodzież z kl.4-8

Jak to zrobić?

  • Poproś uczniów/uczennice o wybranie z biblioteki dowolnego duszka.
  • Przedstaw im projekt bazowy:

  • Poproś o zmianę dwóch danych: liczby kroków oraz stopnia obrotu. Jaki powstał efekt?
  • Zaproś uczniów/uczennice do eksperymentowania ze skryptem. Mogą dodać jeszcze jednego duszka w innym kolorze i skopiować do niego skrypt bazowy.
  • Zachęć, aby ostateczne efekty swojej pracy nagrali telefonem, a następnie stworzyli z nagrania gif lub dowolną animację.

Cyberbezpieczeństwo nasze i najmłodszych dzieci

Cyberbezpieczeństwo dzieci i nas dorosłych na co dzień. Jak zadbać o najmłodszych i o nas samych?

ZOBACZ WIĘCEJ

Kodowanie online i offline

Kodowania można uczyć się przez cały rok! Każdy miesiąc to dobra okazja na rozpoczęcie nauki.

ZOBACZ WIĘCEJ

Webinary CyfrOFFego kONtaktu w październiku 2022 r.

W nowym roku szkolnym wracamy z kolejną porcją inspiracji i zapraszamy po nie na nasze webinary. Pierwsze dwa odbędą się już w październiku.

ZOBACZ WIĘCEJ
POWRÓT DO AKTUALNOŚCI