28.04.2021

Podróże w czasie: kreatywność i technologia

Kiedyś

Wyobraźmy sobie reakcję miłośników muzyki na pierwsze cieszące się wielką popularnością utwory elektroniczne – były to przede wszystkim lata 70., kiedy ta gałąź muzyczna wymknęła się twórcom awangardowym, a dotarła do masowego odbiorcy. 

Czym jest muzyka? Czym jest instrument? Tak jak jasnym jest, że skrzypce lub harfa są “instrumentami z duszą”, a bogactwo znanych utworów klasycznych płynie z siły orkiestry, tak potężny zestaw kanciastych skrzyń ozdobionych suwakami, kablami, przyciskami jest pozbawiony atmosfery znanej z sali kongresowej. Nawet pianino elektroniczne ma więcej wspólnego z pianinem tradycyjnym niż machineria z koncertów Jeana Michelle’a Jarre’a. 

A jednak okazało się, że moc płynąca z rozumienia i tworzenia muzyki w inny, nowy sposób była tak silna, że ta weszła do kultury, zadziwiając świeżością, energią, ale też pięknem i subtelnością. Te dwie ostatnie cechy nie kojarzą się może z technologią, zwłaszcza w czasach rozkwitu muzyki elektronicznej, gdy wytwory technologiczne były ciężkie, toporne, duże. A jednak dzisiaj, w 2021 roku możemy śmiało powiedzieć – Oxygene, niezależnie od gustów i upodobań, jest klasyką, a muzyka elektroniczna jest częścią naszej kultury.

Muzyka elektroniczna to jeden z wielu przykładów, który dowodzi, że nieszablonowe pomysły i technologia to przestrzeń tworzenia nowych wytworów, przestrzeń działania i współdziałania, konstruowania, zmieniania. Takie podejście do technologii jest pięknym przykładem na połączenie kreatywności i wyobraźni ze światem cyfrowym, ale też tego, jak początkowo zadziwiająca zmiana stała się częścią naszego świata, którą dziś przyjmujemy ją z naturalnością.

Dzisiaj

Rzecz nie w tym, by każdorazowo dokonywać rewolucji, jak można określić wyżej opisane kreatywne eksperymenty muzyczne, ale by tworzyć wokół siebie twórcze środowisko działania, które aktywizuje myślenie, zmotywuje realizacji pomysłów, satysfakcjonującej nauki i stawiania sobie przyjemnych wyzwań. Zwłaszcza że żyjemy zanurzeni w technologii, jest ona teraz warunkiem pełnego uczestnictwa w świecie.

Aby wspierać aktywną postawę w kontaktach z technologią warto korzystać z różnych narzędzi, pozwalać sobie na śmiech i zabawę nie tylko w formie twórczej rozrywki, ale również podczas pracy czy nauki. Przedstawiamy kilka pomysłów na to, jak rozpocząć kreatywno-cyfrowe eksperymenty i zaprosić do nich również dzieci.

  • Aktywne notowanie. Skoro notatka jest tak przydatną formą zapisywania informacji, dodajmy jej nieco kolorów. Jeśli notujemy na komputerze na własny użytek, możemy postarać się o nieszablonową formę zapisu treści. Zapisujmy skojarzenia, dodawajmy kolory, ale też odnośniki do stron, które przyjdą nam do głowy. Może w notatce pojawi się jakieś zdjęcie, obrazek, mem? To szczególnie cenne podczas nauki – zarówno do szkoły czy na studia, jak i dla siebie samego, w ramach rozwijanych zainteresowań. Drugą propozycją jest notowanie podczas spotkań w tradycyjny sposób, z wykorzystaniem zwykłych kartek, długopisów, flamastrów. To zmienia formę uczestnictwa, a pozwala na szybkie zakreślanie, podkreślanie, okalanie różnymi kształtami ważnych informacji. 
  • Kreatywne połączenie wideo, czyli okazja do zaskoczenia rozmówcy bądź rozmówców po drugiej stronie ekranu, która zachęci do włączenia kamerki. Przebranie się za postać z bajki (gdy w spotkaniu uczestniczą dzieci), prezentacja kupionej książki lub wykonanej pracy plastycznej to proste przykłady, ale można jednak iść dalej – zaproponować zabawę słowną, wspólne majsterkowanie czy grę z wykorzystaniem kart Dixit.
  • Zabawy z grafiką – nakładanie filtrów na zdjęcia, nawet w telefonie, dodawanie emoji, naklejek i nakładek to świetna zabawa, w którą można włączyć dzieci i innych członków rodziny. Wykonane samodzielnie zdjęcie może być przecież jedynie tłem, które zostanie ozdobione dodatkowymi elementami. 
  • Kodowanie w Scratchu – o kodowaniu wspominamy nierzadko. Zachęcamy do poznawania programu Scratch lub aplikacji Scratch Junior dla młodszych dzieci (zwłaszcza tych, które stawiają dopiero pierwsze kroki w samodzielnym czytaniu). Jeśli kodowanie to nowość, można spytać: czy w kodowaniu jest w ogóle miejsce na kreatywność? Natychmiast odpowiadamy: oczywiście, a to dopiero początek, bo za kreatywnością wymienimy też zabawę, naukę oraz przestrzeń na samodzielne odkrywanie w duchu współpracy i otwartości.  Jak się do tego zabrać? Najlepiej zajrzeć na stronę do zakładki “Pomysły” (https://scratch.mit.edu/ideas), następnie zacząć zabawę z zaproponowanymi projektami dla początkującego scratchera i początkującej scratcherki. 

Jutro

Zdaje się, że duet “kreatywność i technologia” jest po prostu niepodzielny. Przecież wszystkie wynalazki i pojawiające się udoskonalenia są również efektem twórczych sił człowieka, który poszukuje, wymyśla, dzieli się z innymi ludźmi, pozwalając na to, by pomysły wymieniały się, łączyły, rozdzielały. Niektóre wytwory tej kreatywności wykorzystujemy na co dzień, chociażby dotykowe smartfony, nawilżacze powietrza, środku transportu. Niektóre są już zabytkami – wystarczy wspomnieć tu muzyczny telegraf skonstruowany w 1876 roku, uznawany za pierwszy instrument tworzący muzykę elektroniczną! Niektóre zaś rozwijają się, ewoluują, zmieniają. Wystarczy pomyśleć o technologiach wykorzystywanych w medycynie – chociażby mikrochirurgii! Niezależnie od tego, czy myślimy o kreatywności i technologii w kategoriach zmian na ogromną skalę czy też w obszarze osobistego rozwoju, warto wzmacniać swoją kreatywną stronę: szukać, pytać, próbować, realizować pomysły, dzielić się nimi z innymi i cieszyć się z efektów działań.

 

Czy można odpoczywać online?

Czy odpoczywanie w świecie przesiąkniętym technologią jest możliwe?

ZOBACZ WIĘCEJ

Rodzina Zajętych uczy się odpoczywać

Odpoczywanie - choć o nim marzymy - wcale nie przychodzi nam tak łatwo.

ZOBACZ WIĘCEJ

Podróże w czasie: kreatywność i technologia

Czy jest miejsce na kreatywność w świecie technologii? Czy to obszar zarezerwowany tylko dla sztuki?

ZOBACZ WIĘCEJ
POWRÓT DO AKTUALNOŚCI