28.12.2020

Pomysł na ferie dla najmłodszych

Daje moc edukacyjnych możliwości, korzystać z niej można zarówno w szkole, jak i w domu. O czym mowa? O platformie code.org, czyli bezpłatnej przestrzeni edukacyjnej, która umożliwia zdobywanie i rozwijanie ważnych kompetencji cyfrowych. 

Poznaj platformę code.org

Właśnie z takim pomysłem na nadchodzące ferie zimowe przybywamy. Jako że w tym roku czas ten jest wyjątkowo długi, to zmierzymy się z niemałym wyzwaniem – jak zorganizować dzieciom czas, by z jednej strony mogły odpocząć, a z drugiej mogły rozwijać zainteresowania, dobrze się bawić i… odczuć jak najmniej dotkliwie wielotygodniowy pobyt w domach?

Platforma code.org to intuicyjne narzędzie, które proponujemy jako jedną z przestrzeni, w których dzieci mogą konstruktywnie spędzać czas. Dobrze wiemy, że zabawa to najlepszy sposób na przyjemną naukę, zwłaszcza w czasie ferii zimowych.  A aktywności dostępne na code.org przynoszą dużo radości i satysfakcji nawet najmłodszym użytkowniczkom oraz użytkownikom, zwłaszcza że platforma nastawiona jest na  uczenie programowania z wykorzystaniem przeróżnych wciągających łamigłówek i zagadek. Chociaż część krótkich tutoriali można odtworzyć tylko  w języku angielskim, to bez problemu uda się nam (i dzieciom) zrozumieć ich podstawowy przekaz. Filmiki instruktażowe są krótkie, a prezentowane w formie graficznej rozwiązania pozwalają zorientować się, jakie wyzwanie przed nami stoi. Co więcej, po instrukcji filmowej możemy przeczytać polecenie i, metodą prób i błędów, znaleźć poprawną odpowiedź.

Od czego zacząć?

Po wejściu na stronę główną znajdźmy okno “ucz się w domu”. Część zadań świetnie sprawdzi się w większej grupie (można zaangażować rodzeństwo i innych członków rodziny), część natomiast sprawdzi się także podczas samodzielnej pracy. Pamiętajmy jednak, że podczas nauki kodowania wspólne działanie jest szczególnie cenne, więc jeśli mamy taką możliwość, pozwólmy dzieciom pracować chociaż w parach. 

Uwaga! Platforma umożliwia założenie konta, dzięki czemu możliwe będzie zapisywanie postępów w nauce. 

Możliwości code.org

Wybierzmy kurs dopasowany do umiejętności i wieku dziecka. Dla początkujących proponujemy kurs pierwszy, w którym świetnie odnajdą się dzieci w wieku 4-6 lat. Proponowane zadania nie wymagają umiejętności czytania, opierają się głównie na obrazkach i symbolach (np. strzałkach). Pomoc dorosłej osoby może być potrzebna jedynie na początku lekcji, gdy pojawia się pisemna instrukcja.

Zauważmy, że część aktywności oparta jest na zadaniach bez wykorzystania komputera, co samo w sobie jest cenną wskazówką – pokazuje, że programowanie to proces, którego początek znajdziemy poza światem technologii, a te wykorzystujemy jako narzędzie, środek, który ułatwia realizację celu. Po niemal całym semestrze nauki zdalnej warto poświęcić tym zadaniom nieco więcej uwagi, dzięki czemu dzieci będą mogły zmieniać formę aktywności – chociażby poruszać się czy porysować bez użycia sprzętu elektronicznego.

Każda lekcja to seria różnych ćwiczeń. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dziecko sobie z nimi poradzi, wspólnie szukajmy rozwiązań. Bardzo często zdarza się, że pomoc dorosłego okazuje się zupełnie niepotrzebna, bo dzieciom odnalezienie się w zadaniu zajmuje dosłownie chwilę.  A po poprawnym rozwiązaniu każdego wyzwania dziecko otrzymuje budującą informację zwrotną.

Kolejna zagadka dostępna w danej lekcji utrwali wiedzę lub wprowadzi dodatkową trudność (np. inne ustawienie elementów). Dzięki temu umiejętności nabywane są przez dziecko płynnie, metodą małych kroków.

Cały kurs przewidziany jest na 20 godzin. Dzięki możliwości zapisywania postępów możemy realizować go stopniowo. Co więcej, do każdej z lekcji można w razie potrzeby wrócić i przypomnieć sobie ostatnio nabywane umiejętności.

Kurs 1 znajdziesz tutaj:
https://studio.code.org/s/course1

Ferie z pomysłem

W czasie ferii koniecznie szukajmy różnych sposobów na organizację czasu naszym podopiecznym. W końcu przed nimi perspektywa kilku tygodni spędzonych w domu. To niezwykle ważne, by w tych okolicznościach zadbać o dobrostan psychiczny najmłodszych. Podstawą będzie różnorodność naszych propozycji. 

Kopia zapasowa, czyli bez backupu ani rusz

31 marca obchodzimy Światowy Dzień Backupu. Dowiedz się, jak i gdzie przechowywać dane?

ZOBACZ WIĘCEJ

Europejski Dzień Mózgu

18 marca obchodzimy Europejski Dzień Mózgu. Sprawdźmy, co wiemy, a czego nie wiemy o tym ważnym organie.

ZOBACZ WIĘCEJ

Zamiast kwiatów na Dzień Kobiet

8 marca pomyślmy o małych i dużych kobietach przez pryzmat ich potrzeb, możliwości i potencjału.

ZOBACZ WIĘCEJ
POWRÓT DO AKTUALNOŚCI